Čo musím splniť v oblasti BOZP a OPP pri založení s.r.o.?
Novozaložená spoločnosť, aj v prípade že má iba jedného zamestnanca, má povinnosť zabezpečiť si zmluvný vzťah s bezpečnostným technikom na zaistenie bezpečnostnotechnickej služby (BTS). Prostredníctvom technika požiarnej ochrany má zase povinnosť zabezpečiť si požiadavky na požiarnu ochranu.
Čo sa týka BOZP dokumentácie – v prípade, že spoločnosť nemá žiadnych zamestnancov a konateľ spoločnosti nemá pracovnoprávny vzťah so spoločnosťou, dokumentáciu nepotrebuje. Ak však konateľ spoločnosti zamestnáva sám seba, vzniká mu povinnosť zabezpečiť dokumentáciu v primeranom rozsahu.
Čo sa týka BOZP školení – tie musia mať absolvované všetci zamestnanci, aj konatelia, ktorí zamestnávajú len samých seba.
Prečo potrebujem dokumentáciu a školenia o BOZP, OPP a PZS?
Dokumentácia a školenia v oblastiach BOZP, OPP a PZS je jasne stanovená zákonom, ako povinnosť. Hlavnou úlohou vypracovanej dokumentácie je predchádzať pracovným úrazom, vznikom požiaru a podobne. V prípade, že takáto situácia nastane, príslušné štátne inštitúcie okamžite prešetrujú a zisťujú, či má daná spoločnosť splnené všetky zákonné povinnosti. V prípade ich neplnenia či nedodržania hrozí zamestnávateľovi trestnoprávna zodpovednosť a pokuta v minimálnej výške 33 000 EUR.
Kto má vlastne zo zákona povinnosť zabezpečiť školenia BOZP a OPP?
Školenia povinné zo zákona v oblasti BOZP a OPP musia absolvovať všetci zamestnanci, dohodári, či brigádnici hneď od prvého dňa začatia pracovnej činnosti. Školenia sa týkajú úplne všetkých zamestnávateľov, aj v prípade že majú len jedného zamestnanca, alebo ak zamestnávajú len samých seba. Školenia je povinný zabezpečiť zamestnávateľ na svoje náklady. Tieto povinnosti sa týkajú aj živnostníkov.
S akou frekvenciou musím zabezpečiť školenia?
Zamestnávateľ má povinnosť zabezpečiť školenia pre každého zamestnanca (vrátane dohodára, brigádnika, …) ihneď pri nástupe do zamestnania. Následne ho musí periodicky opakovať každé 3 roky.
Existujú tiež špecifické školenia zamestnancov, pri ktorých je potrebné opakovanie školenia každých 12 mesiacov – napríklad práce vo výškach.
Týkajú sa ma povinnosti so školením aj v prípade, že mám len zamestnancov na dohodu?
Ak moji zamestnanci majú absolvované školenia z ich predošlého zamestnania, musím im aj tak zabezpečiť školenie aj u mňa?
Svojich zamestnancov ši školím sám, viem im najlepšie vysvetliť čo a ako majú robiť. Stačí to na splnenie zákonných povinností?
Moja firma sídli v prenajatých priestoroch – vzniká mi aj tak povinnosť v oblasti zabezpečenia dokumentácie a školení OPP?
Častokrát si zamestnávateľ myslí, že keď je v prenájme, odpadáva mu povinnosť zabezpečenia povinností z oblasti OPP či BOZP – skutočnosť je vo väčšine prípadov celkom iná. Väčšina prenajímateľov nezabezpečuje ani požiarnu ochranu prenajímaných priestorov, ani školenia pracovníkov. V sume, ktorú za prenájom platíte spravidla nie sú zahrnuté aj služby BOZP a OPP, tým pádom prenajímateľ či správca budovy nezodpovedá za jednotlivé pracoviská nájomcov. Tí musia mať svoje pracovisko zabezpečené v súlade s právnymi predpismi týkajúcimi sa BOZP, OPP a PZS samostatne. Na zistenie, ktoré povinnosti Vám prenajímateľ zabezpečuje a ktoré musíte zabezpečiť Vy sami, odporúčame preštudovať nájomnú zmluvu, v ktorej by mali byť všetky zodpovedajúce náležitosti, zodpovednosti a povinnosti jednotlivých strán uvedené.
Výslednou odpoveďou teda je, že podnikanie v prenajatých priestoroch nezbavuje zamestnávateľa žiadnej z povinností v oblasti BOZP a OPP.
Týka sa ma hygienické minimum? Kto to kontroluje a kedy mi hrozí pokuta?
Odborná spôsobilosť pre hygienické minimum je potrebná pre zamestnancov v reštauráciách, baroch, kaviarňach, obchodoch s potravinami, výrobniach potravín, taktiež v kozmetických štúdiách, masážnych salónoch a podobne. Inak povedané všade tam, kde sa vykonáva epidemiologicky závažná činnosť – to je činnosť, pri ktorej hrozí riziko vzniku alebo šírenia prenosného ochorenia pri nedodržaní zásad osobnej hygieny).
Hygienické minimum kontrolujú Regionálne úrady verejného zdravotníctva a pokuta za nedodržanie povinností vyplývajúcich zo zákona hrozí nielen zamestnávateľovi, ale aj samotnému zamestnancovi.
Koľko hasiacich prístrojov musím mať na prevádzke?
Potrebné množstvo a druh hasiacich prístrojov závisí od veľkosti, charakteru a druhu prevádzky. Každoročne vznikne na Slovensku okolo 10 000 požiarov, preto je dôležité byť pripravený a chrániť svoje pracovisko. V prípade, že v prevádzke nemáte nainštalované zariadenia na zdolávanie požiarov, odporúčame poradiť sa s požiarnym technikom, ktorý Vám odporučí najvhodnejšie riešenie pre Vašu prevádzku.
Priestory, v ktorých podnikám mám poistené proti požiaru, preto nepotrebujem OPP
Bohužiaľ to nie je pravda, aj keď mnoho zamestnávateľov si to myslí. V prípade, ak aj máte poistené priestory proti požiaru, ak nedodržiavate zákonom určené zásady Požiarnej ochrany, poisťovňa Vám príslušnú poistnú čiastku nevyplatí a poistné tak platíte zbytočne.
Doteraz som žiadne BOZP, OPP a PZS neriešil, prečo by som mal začať práve teraz?
Povinnosti z oblasti BOZP a OPP patria medzi základné požiadavky pre výkon akejkoľvek pracovnej činnosti. Sú popísané v článku číslo tridsaťšesť Ústavy Slovenskej republiky a ich nedodržiavanie je prísne trestané – za ich nedodržanie sa môžete dokonca z dôvodu nedbanlivosti ocitnúť aj vo väzení.
Ešte som nezažil žiadnu kontrolu, chodia vôbec? A kto ich má vlastne na starosti?
Dohliadanie na dodržiavanie BOZP má na starosti Inšpektorát práce. Na dodržiavanie OPP dohliada Hasičský a záchranný zbor. Hygienu a hygienické minimum kontrolujú Regionálne úrady verejného zdravotníctva.
Jednotlivé inštitúcie vykonávajú neohlásené kontroly pravidelne a nezávisle od seba. Pri zistení nedodržiavania zákonných povinností ukladajú pokuty vo výške od 500 do 100 000 EUR. Štátne orgány dozoru majú zo zákona povinnosť kontrolovať zamestnávateľov za účelom prevencie v jednotlivých oblastiach, preto môže byť len otázka času, kedy Vám jeden z príslušných orgánov môže zaklopať na dvere.
Situácia, kedy sa kontrole určite nevyhnete je vážny pracovný úraz, prípadne smrť zamestnanca. V prípade, že zamestnávateľ nemá vtedy splnené všetky zákonné povinnosti, hrozí mu až trestnoprávna zodpovednosť a pokuta od 33 000 EUR. Najprísnejšie kontroly sú okrem pracovných úrazov tiež pri vzniku požiaru.
Najčastejšie pokuty a ich vyčíslenie:
Absencia zákonného školenia – 1 200 EUR
Chýbajúca/Neaktuálna dokumentácia – 600 EUR
Chýbajúca obhliadka pracoviska – 800 EUR
Chýbajúci požiarny poplach – 700 EUR
Chýbajúce revízie elektrických spotrebičov – 1 500 EUR
Od akého počtu zamestnancov sa ma týka povinnosť zamestnávať zdravotne postihnuté osoby?
Základný počet zamestnancov, pri ktorom sa vás to týka je 20. To znamená, že keď dosiahnete 20 zamestnancov máte mať 1 zamestnanca zo zdravotným postihnutím. Pokiaľ pre takého neviete vytvoriť pracovnú pozíciu zaplatíte základný odvod, alebo využijete náhradné plnenie.
Keď máme viac zamestnancov ako 20, ako vypočítame našu povinnosť?
Mal by som zamestnávať 3 ľudí zo ZPS, ale zamestnávam iba jedného
V tom prípade, máte opäť na výber. Buď za 2 zamestnancov zaplatíte poplatok, alebo využijete možnosti náhradného plnenia.
Ako sa stanovuje výška poplatku za nezamestnávanie osôb zo ZPS a výška náhradného plnenia?
My sme naozaj malá firma, počuli sme, že my PZS nepotrebujeme
Aké choroby z povolania už len môžu vzniknúť v kancelárii? Veď my nepracujeme v bani alebo pri vysokej peci
Kto by už v dnešnej dobe práve v našej firme kontroloval stav PZS? A čo by tak kontroloval?
Z pohľadu „bežných“ kontrol je pomerne častým dôvodom kontroly udanie (bývalých) zamestnancov alebo dokonca konkurencie.
Pre nás robí PZS bezpečnostný technik, nepotrebujeme na to špecializovanú firmu
Pri novele zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia v roku 2018 bolo odobratá možnosť vykonávať služby PZS bezpečnostným technikom, takže keď vám dodnes tieto služby bezpečnostný technik poskytuje, tak už minimálne tretí rok na to nemá oprávnenie.
Školenie prvej pomoci nám robí kolega, on robil päť rokov na záchranke
Zo zákona povinné školenie Prvej pomoci (s predpísaným rozsahom, pravidelnou periódou 24mesiacov, končiace testom a certifikátom) môže vykonávať len jedinec alebo spoločnosť so schváleným a akreditovaným kurzom zo strany Ministerstva zdravotníctva.
My chodíme na preventívne prehliadky k svojmu obvodnému lekárovi, ten pozná najlepšie náš zdravotný stav
Problémom preventívnej prehliadky (vo vzťahu k práci) je fakt, že pre daný typ rizika je vyhláškou (Vestník MZ SR 2016/29-38) predpísaný typ prehliadky s detailným popisom vyšetrení. Výstupná správa z takejto prehliadky (Lekársky posudok o spôsobilosti zamestnanca na prácu) má tiež predpísanú formu, ktorej súčasťou sú presne definované odporúčania.
Pokiaľ obvodný lekár nemá špecifikáciu rizika zo strany PZS a doporučený typ preventívnej prehliadky, tak nedokáže vykonať relevantnú preventívnu prehliadku vo vzťahu k práci. Veľakrát sa stane, že obvodný lekár realizuje bežnú preventívnu prehliadku (vrátane EKG, vyšetrenie krvi a moču) a na základe výsledkov vyšetrenia dá stanovisko k celkovému zdravotnému stavu, nie však k spôsobilosti zamestnanca na danú prácu s jej konkrétnymi rizikami.
Konateľ však realizáciou takejto „všeobecnej“ prehliadky úplne prichádza o informáciu ohľadom rizika zdravotného stavu (budúceho) zamestnanca voči konkrétnemu riziku (jednostranné zaťaženie, hluk, vibrácie, prach a pod.) jeho práce. Tým pádom celá preventívna prehliadka sa minula účinku z pohľadu ochrany konateľa voči vysokým finančným postihom z dôvodu rizika choroby z povolania.
Ak moji zamestnanci majú absolvované školenia z ich predošlého zamestnania, musíme im aj tak zabezpečiť školenie OPP aj v našej spoločnosti?
Musím si viesť Požiarnu knihu ako súčasť dokumentácie OPP?
ÁNO – požiarnu knihu vedie Bezpečnostný technik, vykonáva zápisy o dôležitých skutočnostiach týkajúcich sa ochrany pred požiarmi, najmä o vykonaných preventívnych protipožiarnych prehliadkach v intervaloch uvedených vo Vyhlášky 121/2001 Z.z. o požiarnej prevencii v § 14 Preventívne protipožiarne prehliadky:
- min. každých 12 mesiacov v obytných domoch a v objektoch a v priestoroch, v ktorých sú len občasné pracovné miesta, v ktorých nie je zamestnanec pravidelne viazaný a kde sa zdržiava len občas v niekoľkodňových intervaloch, obvykle len na účely kontroly, údržby alebo opravy
- min. každých šesť mesiacov v objektoch a v priestoroch, v ktorých sa vykonáva len administratívna činnosť
- min. každé tri mesiace v ostatných objektoch alebo v priestoroch právnickej osoby alebo podnikajúcej fyzickej osoby
Musím zabezpečiť školenie OPP, ak nemám zamestnancov na TPP, ale iba zamestnancov na dohodu a brigádnikov?
My sme normálna spoločnosť, načo nám je dokumentácia Civilnej ochrany? My v tej oblasti nič nerobíme.
Či obec, škola alebo spoločnosť, vypracovanie dokumentácie civilnej ochrany, ako aj povinnosti v oblasti civilnej ochrany sú povinné plniť podľa zákona č. 42/1994 Z. z. v znení neskorších predpisov ustanovením § 16 ods. 1 písm. e) fyzické aj právnické osoby.
Podľa zákona musia PO a FO zabezpečiť vypracovanie plánu ochrany zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti a taktiež dbať na to, aby bol každý rok aktualizovaný. Je to Vaša zodpovednosť, aby ste boli pripravený a vedeli ako reagovať v prípade vzniku mimoriadnej udalosti, pretože Vy ste zodpovedný za svojich zamestnancov alebo osoby prevzaté do starostlivosti.
Prečo je potrebné robiť aktualizácie dokumentácie Civilnej ochrany?
Aktualizácia dokumentácie Civilnej ochrany je dôležitá hlavne preto, aby boli aktuálne údaje v dokumente v prípade vzniknutia mimoriadnej udalosti, hlavne ak sa zmení personál spoločnosti, školy, či obce. Vždy musia byť aktuálne telefónne čísla daných osôb.
Môže sa stať, že počas roka pribudne vo vašom regióne riziko (povodeň, čpavok, zosun terénu, pandémia, …), ktoré by mohlo ohroziť život a zdravie zamestnancov, osôb prevzatých do starostlivosti alebo občanov žijúcich v regióne. Z tohto dôvodu je potrebné potom dokumentáciu aktualizovať pridaním vzniknutia možného nového rizika.
Čo máme teda ako firma robiť, keď sa nevyznáme v povinnostiach Civilnej ochrane?
Odporúčame realizovať školenie, kde vám školiteľ (odborne spôsobilá osoba) vysvetlí účel Civilnej ochrany, prečo ju potrebujete, ako postupovať v prípade mimoriadnej udalosti.
Raz do roka je povinné, aby bol personál, ktorý je uvedený v dokumentácií preškolený, aby bolo zopakované akú funkciu kto zastáva v prípade vzniknutia mimoriadnej udalosti. Preberú sa možné riziká a ako reagovať v prípade ich vzniknutia.
Každé 3 roky je povinné aj praktické precvičenie, kedy všetci zamestnanci alebo študenti absolvujú hranú evakuáciu pri vzniku nejakej mimoriadnej udalosti, ktorá by mohla vzniknúť v danom regióne.
Nenašli ste odpoveď na Vašu otázku?
Kontaktujte nás cez kontaktný formulár